I høsten har der været kontrol af både bremser og vægt på landbrugskøretøjer rundt om i landet. Ved kontrol af bremser var der fejl på halvdelen! Derfor er der ingen tvivl om, at det er et område, der også vil være fokus på i fremtiden.

Er dit køretøj klar til kontrol?

Vedligehold og test dine bremser

Den største fejlkilde til dårlige bremser på de vogne, der bruges i landbruget, er manglende smøring og justering. Få smurt de enkelte dele og kontroller, at alle bremsenøgler arbejder, når bremsen aktiveres. Derefter skal vognen på en bremsetester, enten hos den lokale maskinforhandler eller i en synshal til lastbiler. Alle bremsetestere kan teste tomme vogne.

Advar mod glatte veje i majs- og kartoffelsæsonen

Det er vigtigt at advare bilister mod risikoen for glatte veje ved eksempelvis høst af majs og kartofler. Med de lovbefalede glatførerskilte kan du forebygge både ulykker og negativ opmærksomhed. Du skal benytte advarselstavle nr. 31 og opstille den 150-250 m før det forurenede sted.

Husk rengøringen

Ansvaret for uheld under kørsel påhviler maskinføreren (maskinstationen). Ansvaret for uheld efter kørsel påhviler både landmand og maskinstation. Lav derfor klare aftaler om, hvem der rengør vejen efter endt arbejde.

Har du udstyret i orden?

Vi nærmer os den mørke tid, så husk at kontrollere lys, spejle, reflekser og redskabets placering, inden du kører ud på vejen. Hvis ikke det virker, når I kører hjemmefra om morgenen, så virker det i hvert fald heller ikke, når I skal hjem til aften.

Hold øje med bagaksel belastningen

Med en 5-furet vendeplov i liften er bagaksel belastningen mellem 9 og 10 tons. Det er de fleste traktorer med +200 hk typegodkendt til. Men gælder det også din traktor? Det er ikke tilladt at køre på vejen med mere end 10 tons på bagakslen. Så hvis du har integreret pakker på eller kører med en 6-furet plov, er bagaksel belastningen helt sikkert højere end 10 tons. I de tilfælde skal landhjulet bruges ved vejtransport.

God, sikker tur.