SLF (Sønderjysk Landboforening) ser tilbage på et travlt år og kan se frem til endnu et forandringsrigt 2018, hvor særligt digitalisering og en forbedret kundeservice vil blive endnu mere vigtig for konkurrenceevnen.

SLF  ser tilbage på et travlt år og kan se frem til endnu et forandringsrigt 2018, hvor særligt digitalisering og en forbedret kundeservice vil blive endnu mere vigtig for konkurrenceevnen.

SLF står klar til at give kunder og medlemmer rådgivning og service på højt niveau. Et samarbejde med SLF skal give værdi for begge parter og sætte et aftryk, hvilket præger hele rådgivningsvirksomhedens forretningsudvikling, herunder også indgåelse af alliancer.

Udmeldingen er klar fra direktør i SLF, Erik Lydiksen:

-Vi lytter til kunderne og sætter os ind i deres behov, men vi har også et kodeks, der gør, at vi arbejder bedst sammen med dem, der kan tåle at høre vores mening. Det er med den indstilling, vi arbejder for at skabe den bedste effekt. Det betyder også, at relationer og tæt dialog er en forudsætning for et tillidsfuldt forhold, hvor man ærligt kan sige tingene – også selvom det ikke altid bliver lige godt modtaget, siger Erik Lydiksen.

Året der gik
SLF har i gennem 2017 rustet sig til det kommende år: I Natur og Byg har vi samlet bygge-, natur- og miljørådgivning med fundraising. Markedet har taget godt i mod konstellationen, og det har været et travlt år i 2017 med bygge- og anlægsprojekter. SLFs svinerådgivning er fusioneret, og med SvineRådgivningen i Herning og i SLF tilbydes der nu en bred vifte af specialer til svineproducenterne. Medarbejderne i vores revisionsvirksomhed ViaCount blev placeret i Toftlund for at sikre høj faglig ekspertise, og endelig har SLF implementeret et nyt rådgivningsområde indenfor HR & Arbejdsgiverservice. Blandt vores kunder og medlemmer var/er der et udtalt behov for et servicetilbud indenfor management. Tilbuddet opfatter hjælp til rekruttering, ansættelsesretlige regler, lønservice og ledelsessparring.  Endelig kan kunder som noget nyt få it-ydelser gennem SLFs samarbejdspartner Jysk IT.

Også i det nye år vil den strategiske udvikling af SLF som rådgivningsvirksomhed tage udgangspunkt i ”full line” konceptet. Det betyder, at SLF tilbyder langt de fleste serviceydelser i eget hus og i et stærkt fagligt set-up, pointerer Erik Lydiksen.

Vi lytter og gør noget!
SLF gennemfører løbende kundeanalyser, ligesom både bestyrelse og repræsentantskab drøfter de ønsker, krav og behov vores kunder og medlemmer fortæller os om – og vi lytter og forsøger at gøre noget ved det!

– Kunder og medlemmer har været irriterede over priserne på kørsel og telefonrådgivning. Det har vi gjort noget ved, og i 2018 er der indført nye medlemsfordele, hvor telefonrådgivning i et vist omfang er gratis, ligesom kørselsgebyret er fjernet, uanset hvor i landsdelen medlemmet bor. Vi bestræber os på at efterleve vores værdier – så det at ”vi kæmper for dig” og ”et godt sted at være” også reelt giver mening, siger Erik Lydiksen. Lydiksen pointerer, at der i 2018 i øvrigt vil være uændrede timepriser for al rådgivning.

Digitalisering øger konkurrenceevnen
SLF ser frem mod et nyt år, hvor forandringerne vil fortsætte, og hvor branchen skal stå på tæerne for at følge med:

-Digitaliseringen bliver i stadig højere grad en del af vores hverdag. Teknologien udvikler sig hastigt og næsten hurtigere, end vi kan følge med. I 2018 vil vi i SLF udfordre kendte systemer for netop at sikre effekt og konkurrenceevne. Prisen på vores ”produktion” bliver presset flere steder fra– et eksempel er skatteregnskabet – her er vi nødt til at digitalisere og udfordre systemet, hvis vi skal bevare vores konkurrencedygtighed, forklarer Erik Lydiksen.

Summax er fx et arkiv og e-faktureringssystem, som ca. 60 procent af SLFs kunder bruger i dag. Forventningen er, at der vil blive koblet endnu flere kunder på systemet i løbet af 2018. Samtidig er der implementeret en digital assistent. Det er en robot, der kan udføre de trælse og ensartede opgaver, som medarbejderne løser gentagne gange i deres daglige arbejde.

Den professionelle rådgiver
-Konkurrencen er skærpet, og vi er klar over, at kunden ikke handler det hele hos os, og det er heller ikke afgørende. Vi sidder gerne med ved bordet, selvom kunden eller medlemmet også har tilknyttet rådgivere fra andre leverandører. Det vigtigste er, at vi deltager i et rådgivningsfællesskab, for det giver de bedste resultater for den enkelte kunde eller medlem, og denne evne kendetegner netop den professionelle rådgiver. Vi gør en forskel ved at sidde ved bordet, og vi vil gøre os fortjent til mere, hvis det er en mulighed, siger Erik Lydiksen, og glæder sig til et, på mange områder, spændende år.